Terug Veelgestelde vragen

Onderstaand kunt u per onderwerp alle veelgestelde vragen terugvinden. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Zoek bijvoorbeeld naar betaling, bezwaar of aanvraag indienen.

Parkeerproduct aanvragen

Veelgestelde vragen over het aanvragen van een parkeerproduct.

Parkeerbon betalen

Veelgestelde vragen over het betalen van een parkeerbon.

Bewijs parkeerbon

Veelgestelde vragen over uploaden van een betaalbewijs.

Bezwaar maken

Veelgestelde vragen over indienen van een bezwaar.

Veelgestelde vragen

Ik heb een parkeerbon ontvangen, hoe kan ik deze betalen?

U kunt de parkeerbon op de volgende wijze betalen:
  • Klik op de button ‘parkeerbon betalen’ op tilburg.parkeer.nl;
  • Vervolgens voert u het kenteken in;
  • U krijgt de parkeerbon te zien. Controleer of de gegevens juist zijn;
  • U geeft uw e-mailadres op (hier wordt de betaalbevestiging naartoe gestuurd);
  • U selecteert de betaaloptie van uw voorkeur en betaalt het verschuldigde bedrag.

Hoe is het bedrag van de parkeerbon opgebouwd?

Het bedrag van de parkeerbon bestaat uit het verschuldigde parkeertarief voor minimaal één uur, verhoogd met administratiekosten.

Het systeem kan mijn parkeerbon niet vinden. Hoe komt dit?

Uw parkeerbon komt 8 uur na het moment van uitschrijven op de website te staan. Als u eerder kijkt, staat uw parkeerbon dus nog niet online. Wij adviseren u op een later tijdstip nogmaals de website te openen.

Er wordt gevraagd naar een aanslagnummer. Waar kan ik dit vinden?

Het aanslagnummer staat bovenaan de parkeerbon. Dit is een 12-of 14-cijferig nummer. De eerste zes cijfers van deze code geven de datum aan, de volgende vier cijfers geven het tijdstip weer waarop de parkeerbon is uitgeschreven.

Op de parkeerbon staat naheffing? Wat betekent dit?

Naheffing is de juridische term voor een parkeerboete. U heeft geen of te weinig parkeergeld (parkeerbelasting) betaald. Deze belasting heffen wij alsnog met een naheffing (parkeerbon). Wij verplichten u alsnog het verschuldigde bedrag inclusief administratiekosten te betalen.

Ik heb een bezwaarschrift ingediend. Moet ik alsnog de parkeerbon betalen?

Ja, u moet eerst de parkeerbon betalen en kunt dus NIET afwachten tot er vastgesteld wordt of uw bezwaar gegrond of ongegrond is. Wordt uw bezwaar gegrond verklaard, dan storten wij het bedrag zo snel mogelijk terug op uw rekening.

Ik wil bezwaar indienen. Hoe doe ik dit?

U kunt als volgt bezwaar indienen:
  • U klikt op tilburg.parkeer.nl op de button ‘bezwaar indienen’;
  • U zoekt de parkeerbon op door datum, tijdstip en kenteken in te voeren;
  • Vervolgens controleert u of de gegevens op de parkeerbon kloppen en klikt op de button ‘Bezwaar maken’;
  • U geeft de reden van uw bezwaar op en klikt op ‘Verder’;
  • Vervolgens vult u uw persoonsgegevens en e-mailadres in. U ontvangt per e-mail een verificatielink;
  • U opent uw e-mail en klikt op de link.
  • U komt via de link op een webpagina waar u eventuele bewijsstukken kunt uploaden. Daarna klikt u op ‘Verder’. Uw bezwaar is nu ingediend.
Wij streven ernaar om uw bezwaarschrift zo spoedig mogelijk te behandelen. U ontvangt uiterlijk binnen 6 weken een reactie.

Ik heb bezwaar ingediend. Moet ik nog steeds betalen?

U moet eerst de parkeerbon betalen en kunt dus NIET afwachten tot er vastgesteld wordt of uw bezwaar gegrond of ongegrond is. Wordt uw bezwaar gegrond verklaard, dan storten wij het bedrag zo snel mogelijk terug op uw rekening.

Binnen hoeveel weken moet ik mijn bezwaar indienen?

Na het uitschrijven van de parkeerbon heeft u 6 weken de tijd om een bezwaarschrift in te dienen.

Het systeem kan mijn parkeerbon niet vinden. Hoe komt dit?

Uw parkeerbon komt 8 uur na het moment van uitschrijven op de website te staan. Als u eerder kijkt, staat uw parkeerbon dus nog niet online. Wij adviseren u op een later tijdstip nogmaals de website te openen.

Ik ben het niet eens met de hoogte van de parkeerbon. Kan ik hier bezwaar tegen indienen?

Het bedrag van de parkeerbon bestaat uit het verschuldigde parkeertarief voor minimaal één uur, verhoogd met administratiekosten. Deze bedragen zijn vastgesteld in de gemeentewet. Het heeft geen zin om bezwaar in te dienen tegen de hoogte van de parkeerbon.

Ik heb een parkeerbon ontvangen. Ik ben echter nooit op deze locatie geweest. Kan ik bezwaar indienen?

U kunt altijd bezwaar indienen tegen een parkeerbon. U moet echter wel bewijs aanleveren dat u op het moment waarop de parkeerbon werd uitgeschreven niet met de auto aanwezig was op de desbetreffende locatie. Onze parkeercontroleurs controleren uw gegevens aan de hand van gegevens die bij het RDW over uw auto bekend zijn. Wanneer het aannemelijk is dat deze gegevens kloppen en overeenkomen, heeft het geen zin om bezwaar te maken.

Ik heb een parkeerbon ontvangen. Ik ben echter in het bezit van een invalidenparkeerkaart. Heeft het zin om bezwaar maken?

U kunt altijd bezwaar indienen tegen een parkeerbon. Het is echter wel van belang dat uw invalideparkeerkaart (en parkeerschijf) zichtbaar was voor de parkeercontroleur. Was dit niet het geval? Dan heeft bezwaar indienen weinig zin.

Ik heb een parkeerbon ontvangen. Ik stond bij het parkeerautomaat om mijn auto aan te melden. Heeft het zin om bezwaar te maken?

Nee, het heeft weinig zin om bezwaar te maken omdat onze controleurs en scanauto altijd controleren of er iemand bij de parkeerautomaat staat.

Ik heb een parkeerbon ontvangen. Ik was maar heel even weg. Heeft het zin om bezwaar te maken?

Nee, het heeft geen zin om bezwaar te maken. Ook als u maar heel even uw auto parkeert, bent u verplicht om parkeerbelasting te betalen.

Ik heb een parkeerbon ontvangen. Ik wist niet dat er betaald moest worden. Heeft het zin om bezwaar te maken?

Nee, het heeft geen zin om bezwaar te maken. Op onze website kunt u zien waar betaald parkeren geldt. En op straat staan borden die de gebieden voor betaald parkeren duidelijk aangeven.

Ik heb een parkeerbon ontvangen terwijl ik niet kon betalen omdat de parkeerautomaat defect was. Heeft het zin om bezwaar te maken?

Nee, het heeft geen zin om bezwaar te maken. Bezwaarschriften die aangeven dat de parkeerautomaat defect was worden niet toegekend. De wet gaat er namelijk vanuit dat u in dat geval naar een andere parkeerautomaat loopt voor de betaling van de parkeerbelasting. Tevens staat er een storingsnummer op het automaat en kunt u melding maken van de storing.

Ik heb een parkeerbon ontvangen terwijl ik aan het laden en lossen was. Heeft het zin om bezwaar te maken?

Het moet voor de parkeercontroleur of scanauto concreet zichtbaar zijn dat u aan het laden en lossen bent. Wanneer dit niet het geval is, bent u naar alle waarschijnlijkheid niet aan het laden of lossen. Het indienen van een bezwaar heeft dan ook geen zin.

Welke documenten heb ik nodig voor mijn parkeervergunning aanvraag?

Als u een lease auto of auto van de zaak rijdt, moet u een verklaring van de werkgever of een verklaring van de leasemaatschappij en een kopie van het kentekenbewijs meesturen bij uw aanvraag.

Ik heb een parkeervergunning. Waar mag ik mijn auto parkeren?

Uw parkeervergunning is gekoppeld aan een specifiek vergunninggebied. Op deze plattegrond kunt u zien in welke rayons u met uw parkeervergunning mag parkeren.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een parkeervergunning?

Om in aanmerking te komen voor een parkeervergunning moet u aan de volgende eisen voldoen:
  • U moet ingeschreven staan op een adres in het parkeervergunninggebied;
  • De auto moet op uw naam of op naam van uw werkgever staan;
  • Uw auto is niet langer dan 6 meter of hoger dan 2,40 meter;
  • Een parkeervergunning geldt niet voor een caravan, camper of aanhangwagen.

Hoe vraag ik een parkeervergunning aan?

Voor het aanvragen van parkeervergunning onderneemt u de volgende stappen:
  • U selecteert op tilburg.parkeer.nl de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’;
  • Vervolgens klikt u op ‘Bewoners’ en logt u in met uw gebruikersnaam (e-mailadres of DigiD) en wachtwoord;
  • U selecteert de parkeervergunning en klikt op de button ‘Aanvragen’;
  • U kiest de zone waar u woont, geeft een kenteken en ingangsdatum op en klikt rechtsonder op de button ‘Volgende’;
  • Vervolgens controleert u de gegevens van uw aanvraag en vinkt u het vakje ‘Akkoord aanvraag’ aan en klikt rechtsonder op de button ‘Toevoegen aan winkelwagen’;
  • In de laatste stap selecteert u een betaalmethode (iDEAL of factuur) en voert de betaling uit. Uw vergunningsaanvraag is ingediend.

Wat kost een parkeervergunning?

Afhankelijk van het rayon kost een parkeervergunning voor particulieren tussen de €15 en €40 per kwartaal.

Kan ik een tweede parkeervergunning voor bewoners aanvragen?

Ja, dit is mogelijk, behalve als u in Rayon Binnenstad woont. U kunt een tweede en derde bewonersvergunning aanvragen via het digitaal loket. In Rayon Binnenstad is onvoldoende ruimte beschikbaar voor meer dan 1 parkeergunning voor bewoners per adres.

Ik woon in de binnenstad. Kan ik een tweede parkeervergunning voor bewoners aanvragen?

Dit is voor inwoners van de binnenstad helaas niet mogelijk. In Rayon Binnenstad is onvoldoende ruimte voor meer dan 1 parkeervergunning voor bewoners per adres.

Wat kost een tweede parkeervergunning voor bewoners?

De kosten voor een tweede of derde parkeervergunning voor bewoners zijn €48,- per kwartaal.

Ik krijg een nieuwe auto. Hoe kan ik mijn kenteken wijzigen?

Uw kenteken wijzigen kan op de volgende manier:
  • U selecteert de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’ op tilburg.parkeer.nl, logt in en drukt vervolgens rechtsboven op uw e-mailadres;
  • In uw "Mijn Account" omgeving ziet u uw actieve parkeerproducten. U selecteert onder het tabblad ‘actief’ de juiste vergunning en klikt vervolgens aan de rechterzijde op "kenteken wijzigen";
  • Vul het nieuwe kenteken in en drukt op opslaan;
  • Onder het kopje ‘Actieve kentekens’ komt direct het nieuwe kenteken te staan.

Kan ik mijn kenteken ook tijdelijk wijzigen?

Ja het is mogelijk om het kenteken tijdelijk te wijzigen. Bijvoorbeeld wanneer u in een leenauto van uw garage rijdt. Dit kan als volgt:
  • U selecteert de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’ op tilburg.parkeer.nl, logt in en drukt vervolgens rechtsboven op uw e-mailadres;
  • In uw "Mijn Account" omgeving ziet u uw actieve parkeerproducten. U selecteert de juiste vergunning en klikt vervolgens op "kenteken wijzigen";
  • U voert een nieuw kenteken in en selecteert de optie ‘Tijdelijk’;
  • Tenslotte geeft u een startdatum, starttijd, einddatum en eindtijd op waarbinnen de tijdelijke kentekenwijziging van kracht moet zijn en klikt op ‘Wijziging opslaan’.
De tijdelijke kentekenwijziging is van kracht op de door u gekozen startdatum en starttijd. Na het verlopen van de einddatum wordt het kenteken teruggezet naar het originele kenteken.

Hoe vaak mag ik mijn kenteken wijzigen?

U mag maximaal 5 keer per jaar kosteloos het kenteken wijzigen. Is het noodzakelijk om het kenteken vaker te wijzigen? Kies dan voor een ‘vergunning met toeslag’. Deze vergunning kost €65 per kwartaal en daarmee kunt u ongelimiteerd uw kenteken wijzigen.

Hoe kan ik mijn parkeervergunning opzeggen?

U kunt als volgt uw parkeervergunning opzeggen:
  • Op tilburg.parkeer.nl klikt u op de button ‘Parkeerproduct Aanvragen’. Vervolgens logt u in via uw gebruikersnaam (e-mailadres of DigiD) en wachtwoord en klikt rechtsboven op uw e-mailadres;
  • U komt terecht in ‘Mijn Producten’ met daarin een overzicht van uw actieve producten;
  • U klikt op de vergunning die u wilt beëindigen. Aan de rechterkant klikt u op het pijltje;
  • Tot slot klikt u op beëindigen. De vergunning is nu beëindigd en komt te staan op het tabblad ‘Geannuleerd of Beëindigd’.

Ik moet mijn parkeervergunning verlengen. Hoe doe ik dit?

U moet zelf uw parkeervergunning verlengen. Wij e-mailen u aan het einde van de looptijd een herinnering met een link naar de betaalomgeving van het Digitaal Parkeerloket. In de winkelwagen zetten wij de parkeervergunning automatisch voor u klaar en kunt u direct via iDEAL of per factuur betalen. In slechts enkele klikken is uw parkeervergunning verlengd.

Ik ga verhuizen buiten mijn huidige parkeervergunninggebied. Moet ik mijn vergunning wijzigen?

Ja, u moet uw huidige parkeervergunning beëindigen. Deze is buiten het rayon namelijk niet geldig. Nadat u uw oude parkeervergunning heeft beëindigd en uw adreswijziging bij de gemeente bekend is, kunt u een aanvraag indienen voor een nieuwe bewonersvergunning.

Ik ga verhuizen binnen mijn huidige parkeervergunningsgebied. Moet ik mijn vergunning wijzigen?

Nee, u hoeft niks te doen omdat u verhuist binnen het huidige vergunninggebied. U moet wel in uw account op het Digitaal Parkeerloket uw adreswijziging doorgeven.

Kan ik ook bij de stadswinkel een parkeervergunning aanvragen?

Ja dit kan. U moet wel een afspraak maken bij de stadswinkel voor het aanvragen van een vergunning. We adviseren u om online via tilburg.parkeer.nl uw aanvraag voor een parkeervergunning in te dienen. Online aanvragen worden namelijk direct verwerkt. Heeft u ondersteuning nodig bij uw aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum op 088 126 14 09. Onze medewerkers helpen u graag.

Kan ik een vergunning aanvragen voor een parkeerterrein?

Ja, het is mogelijk om een vergunning voor maandag t/m vrijdag aan te vragen voor de volgende parkeerterreinen:
  • Boerhaaveplein
  • Koopvaardijstraat
  • Noordhoekring
  • Spoorlaan Oost

Hoe vraag ik een terreinvergunning aan?

Voor het aanvragen van een terreinvergunning onderneemt u de volgende stappen:
  • U selecteert op tilburg.parkeer.nl de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’;
  • Vervolgens klikt u op ‘Overige gebruikers’ en logt u in met uw gebruikersnaam (e-mailadres of DigiD) en wachtwoord;
  • U selecteert de terreinvergunning en klikt op de button ‘Aanvragen’;
  • U selecteert het gewenste terrein en voert uw kenteken in, geeft een ingangsdatum op en klikt rechtsonder op de button ‘Volgende’;
  • Vervolgens vinkt u het vakje ‘Akkoord aanvraag’ aan en klikt rechtsonder op de button ‘Toevoegen aan winkelwagen’;
  • In de laatste stap selecteert u een betaalmethode (per iDEAL of factuur) en voert de betaling uit. Uw vergunningsaanvraag is ingediend.

Ik ben in het bezit van een terreinvergunning. Ben ik nu verzekerd van een vrije parkeerplek?

Nee, het feit dat u een terreinvergunning heeft, biedt geen garantie op een vrije parkeerplaats. Als het parkeerterrein vol staat, moet u op een andere locatie in de stad betaald parkeren. Dit komt bijna nooit voor.

Wat zijn de kosten van een terreinvergunning?

Een terreinvergunning kost €96 per kwartaal.

Hoe zeg ik mijn terreinvergunning op?

U kunt als volgt uw terreinvergunning opzeggen:
  • Op tilburg.parkeer.nl klikt u op de button ‘Parkeerproduct Aanvragen’. Vervolgens logt u in via uw gebruikersnaam (e-mail of DigiD) en wachtwoord en klikt rechtsboven op uw e-mailadres;
  • U komt terecht in ‘Mijn Producten’ met daarin een overzicht van alle actieve producten;
  • U klikt op de terreinvergunning die u wilt beëindigen. Aan de rechterkant klikt u op het pijltje;
  • Tot slot klikt u op beëindigen. De vergunning is nu beëindigd en komt te staan op het tabblad ‘Geannuleerd of Beëindigd’.

Ik heb een parkeervergunning of abonnement voor 1 jaar afgesloten. Kan ik ook per maand betalen?

Het is op dit moment helaas niet mogelijk om uw parkeervergunning of abonnement met een looptijd van 1 jaar in 12 maanden te betalen. U kunt eventueel de looptijd van uw parkeervergunning of abonnement aanpassen en uw parkeerproduct vaker verlengen.

Ik ben ondernemer. Voor welke parkeerproducten kom ik in aanmerking?

Er zijn twee soorten parkeervergunningen; een die elke dag geldig is of een parkeervergunning bedrijven 5-daags die van maandag t/m vrijdag geldig is. Naast deze vergunningen is er een meerdaagse parkeerkaart voor onbeperkt parkeren, en een parkeervergunning voor hulpverleners.

In welke rayons is een parkeervergunning voor bedrijven geldig?

Klik hier voor een overzicht van de rayons waar parkeervergunningen voor bedrijven geldig zijn.

Welke documenten moet ik aanleveren voor de aanvraag van een parkeervergunning voor bedrijven?

Stuur alstublieft een leesbare foto of scan mee van:
  • de werkgeversverklaring;
  • het uittreksel van KvK waaruit blijkt dat het bedrijf gevestigd is in het vergunningsgebied;
  • Bedrijven in rayon B sturen een verklaring mee dat de vergunning bedrijfsmatig van belang is voor het vrijwel dagelijks en als hoofdactiviteit bezorgen van dagverse producten of het bieden van storingsdiensten;
  • Bedrijven die een 5-daagse zakelijke vergunning willen aanvragen sturen een verklaring mee met het aantal fte’s.

Welke voorwaarden gelden bij een parkeervergunning voor bedrijven?

Met deze voorwaarden moet u rekening houden:
  • Uw bedrijf is gevestigd in een parkeervergunninggebied;
  • De auto staat op naam van het bedrijf;
  • De auto is niet langer dan 6 meter of hoger dan 2,40 meter;
  • In de parkeerverordening staan de voorwaarden die zijn verbonden aan uw vergunning en op welke plek u mag parkeren;
  • De parkeervergunning geldt niet voor een caravan, camper of aanhangwagen

Hoe vraag ik een parkeervergunning voor bedrijven aan?

Voor het aanvragen van zakelijke vergunning onderneemt u de volgende stappen:
  • U selecteert op tilburg.parkeer.nl de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’;
  • Vervolgens klikt u op ‘Zakelijke gebruiker’ en logt u in met uw gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord;
  • U selecteert de parkeervergunning van uw voorkeur en klikt op de button ‘Aanvragen’;
  • U kiest uw zone, geeft een kenteken en ingangsdatum op en klikt rechtsonder op de button ‘Volgende’;
  • Vervolgens vinkt u het vakje ‘Akkoord aanvraag’ aan en klikt rechtsonder op de button ‘Toevoegen aan winkelwagen’;
  • In de laatste stap selecteert u een betaalmethode (iDEAL of factuur) en voert de betaling uit. Uw vergunningsaanvraag is ingediend.

Hoe kan ik mijn parkeervergunning voor bedrijven opzeggen?

U kunt als volgt uw zakelijke parkeervergunning opzeggen:
  • Op tilburg.parkeer.nl klikt u op de button ‘Parkeerproduct Aanvragen’. Vervolgens logt u in via uw gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord en klikt rechtsboven op uw e-mailadres;
  • U komt terecht in ‘Mijn Producten’ met daarin een overzicht van alle actieve producten;
  • U klikt op de parkeervergunning die u wilt beëindigen. Aan de rechterkant klikt u op het pijltje;
  • Tot slot klikt u op beëindigen. De vergunning is nu beëindigd en komt te staan op het tabblad ‘Geannuleerd of Beëindigd’.

Hoe kan ik mijn parkeervergunning voor bedrijven wijzigen?

U kunt als volgt uw zakelijke parkeervergunning wijzigen:
  • U selecteert de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’ op tilburg.parkeer.nl, logt in en drukt vervolgens rechtsboven op uw e-mailadres;
  • In uw 'Mijn Account' omgeving ziet u uw actieve parkeerproducten. U selecteert de juiste parkeervergunning en klikt vervolgens op 'kenteken wijzigen';
  • Vul het nieuwe kenteken in en vervolgens geeft u een eventuele startdatum, starttijd, einddatum en eindtijd op voor de kentekenwijziging. U kunt hier ook kiezen voor de opties ‘Permanent’ of ‘Tijdelijk. Tenslotte klikt u op 'wijzigen opslaan';
  • Onder het kopje ‘Actieve kentekens’ staat nu het nieuwe kenteken

Ik ben ondernemer en wil tijdelijk onbeperkt kunnen parkeren in de hele binnenstad. Welke alternatieven zijn er?

Met een meerdaagse parkeerkaart kunt u onbeperkt parkeren in de binnenstad op alle betaald parkeerplaatsen in het vergunninggebied. Dat kan handig zijn als u bijvoorbeeld slechts tijdelijk in de binnenstad van Tilburg moet zijn voor onderhoud of reparatie. Met deze parkeerkaart kunt u aaneengesloten voor één week of één maand in de binnenstad van Tilburg parkeren. De kosten zijn €33 voor een week en €99 voor een maand.

Kan ik meerdere parkeervergunningen aanvragen?

Dit is afhankelijk van uw adres en de aanwezigheid van eigen parkeerplaatsen.


Binnenstad: U kunt 1 parkeervergunning aanvragen bij aanwezigheid van hoogstens 1 eigen parkeerplaats. U kunt GEEN parkeervergunning aanvragen als u gevestigd bent in de binnenstad en beschikt over 2 of meer plaatsen aan eigen parkeergelegenheid .


Overige rayons: U kunt WEL een extra parkeervergunning aanvragen als u gevestigd bent in alle overige rayons en als u beschikt over minder dan 2 plaatsen aan eigen parkeergelegenheid.

Kan ik mijn kenteken ook tijdelijk wijzigen?

Ja dit is mogelijk. U kunt op de volgende manier uw kenteken tijdelijk wijzigen:
  • U selecteert de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’ op tilburg.parkeer.nl, logt in en drukt vervolgens rechtsboven op uw e-mailadres;
  • In uw 'Mijn Account' omgeving ziet u alle actieve parkeerproducten. U selecteert de juiste vergunning en klikt vervolgens op 'kenteken wijzigen';
  • U voert een nieuw kenteken in en selecteert de optie ‘Tijdelijk;
  • Tenslotte geeft u een startdatum, starttijd, einddatum en eindtijd op waarbinnen de tijdelijke kentekenwijziging van kracht moet zijn en klikt op ‘Wijziging opslaan’.
De tijdelijke kentekenwijziging is van kracht op de door u gekozen startdatum en starttijd. Na het verlopen van de einddatum wordt het kenteken teruggezet naar het originele kenteken.

Hoe vaak mag ik mijn kenteken wijzigen?

U mag maximaal 5 keer per jaar kosteloos uw kenteken wijzigen. Is het noodzakelijk om uw kenteken vaker te wijzigen? Kies dan voor een ‘vergunning met toeslag’. Deze vergunning kost €65 per kwartaal meer en daarmee kunt u ongelimiteerd uw kenteken wijzigen.

Welke hulpverleners komen in aanmerking voor een hulpverlenersvergunning?

Met een hulpverlenersvergunning mag op alle plaatsen voor betaald parkeren in een bepaald rayon van het vergunningsgebied geparkeerd worden. De vergunning is bedoeld voor:
  • Medewerkers van een in Tilburg gevestigde praktijk voor gezondheidszorg (BIG geregisteerd);
  • Hulpverleners van een professionele (thuis)zorg- of hulpverleningsinstelling.

Aan welke voorwaarden is een hulpverlenersvergunning verbonden?

Met deze voorwaarden moet u rekening houden:
  • Als huisarts of verloskundige moet u BIG geregistreerd zijn;
  • De hulpverlenersvergunning mag alleen worden gebruikt voor het parkeren tijdens het verlenen van hulp of zorg aan mensen in het parkeervergunninggebied.

In welk rayon mag ik met een hulpverlenersvergunning parkeren?

U kunt hiermee parkeren tijdens het verlenen van hulp aan mensen binnen het parkeervergunninggebied en bij de eigen praktijk.

Benodigde documenten

Medewerkers van een in Tilburg gevestigde praktijk voor gezondheidszorg (BIG geregistreerd):
  • legitimatiebewijs;
  • registratie in het kader van de wet Beroepen in de Individuele gezondheidszorg (BIG).
Directie van professionele (thuis)zorg- of hulpverleningsinstelling voor hun hulpverlener:
  • legitimatiebewijs;
  • inschrijving Kamer van Koophandel;
  • verklaring directie (thuis)zorgorganisatie of hulpverleningsinstelling;
  • machtigingsverklaring (wanneer de directie iemand machtigt om de vergunning aan te vragen).

Wat zijn de kosten voor een hulpverlenersvergunning?

De kosten van de parkeervergunning voor hulpverleners zijn €56,- per kwartaal.

Hoe vraag ik een hulpverlenersvergunning aan?

Voor het aanvragen van hulpverlenersvergunning onderneemt u de volgende stappen:
  • U selecteert op tilburg.parkeer.nl de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’;
  • Vervolgens klikt u op ‘Hulpverleners’ en logt u in met uw gebruikersnaam (e-mailadres of DigiD) en wachtwoord;
  • U selecteert de parkeervergunning voor hulpverleners en klikt op de button ‘Aanvragen;’
  • U voert uw kenteken in, geeft een ingangsdatum op en klikt rechtsonder op de button ‘Volgende’;
  • Vervolgens vinkt u het vakje ‘Akkoord aanvraag’ aan en klikt rechtsonder op de button ‘Toevoegen aan winkelwagen’;
  • In de laatste stap selecteert u een betaalmethode (iDEAL of factuur) en voert de betaling uit. Uw vergunningsaanvraag is ingediend.

Hoe zeg ik mijn hulpverlenersvergunning op?

U kunt op de volgende manier uw parkeervergunning voor hulpverleners opzeggen:
  • Op tilburg.parkeer.nl klikt u op de button ‘Parkeerproduct Aanvragen’. Vervolgens logt u in via uw gebruikersnaam (e-mailadres of DigiD) en wachtwoord en klikt rechtsboven op uw e-mailadres;
  • U komt terecht in ‘Mijn Producten’ met daarin een overzicht van alle actieve producten;
  • U klikt op de vergunning die u wilt beëindigen. Aan de rechterkant klikt u vervolgens op het pijltje;
  • Tot slot klikt u op beëindigen. De vergunning is nu beëindigd en komt te staan op het tabblad ‘Geannuleerd of Beëindigd’.

Ik ben werkzaam bij een zorginstantie. Kan ik voor meerdere werknemers een parkeervergunning aanvragen?

Ja, u kunt als hulpverleningsinstantie voor meerdere werknemers een parkeervergunning aanvragen. U moet dan voor iedere hulpverlener een aanvraag indienen en een kopie van het legitimatiebewijs aanleveren.

Ik heb voor automatische incasso gekozen. Wordt het verschuldigde bedrag aan het einde van de looptijd automatisch afgeschreven en mijn parkeerproduct automatisch verlengd?

Nee, na het verstrijken van de looptijd moet u opnieuw het parkeerproduct via het digitaal parkeerloket verlengen. De geldigheid van uw parkeerproduct wordt dus niet automatisch verlengd! Let op! De afgegeven automatische incasso is eenmalig, verschuldigde bedragen voor toekomstige parkeerproducten worden niet automatisch afgeschreven.

Ik ben getrouwd. Kan ik op naam van mijn partner een aanvraag voor een parkeervergunning indienen?

Nee, u kunt geen aanvraag voor een parkeervergunning indienen op naam van uw partner. U kunt alleen een parkeervergunning aanvragen als het kenteken op uw naam of BSN staat geregistreerd.
Een parkeervergunning met toeslag, parkeervergunning voor bedrijven en parkeervergunning voor leasevoertuigen zijn uitgezonderd op deze regel. Hierbij hoeft het voertuig niet op uw naam of BSN te staan.

Ik ben in het bezit van een deelauto die niet op mijn naam staat. Kan ik een parkeervergunning aanvragen?

Als u in het bezit bent van een deelauto die niet op uw naam staat kunt u wel een bewonersvergunning aanvragen. U moet naast het kentekenbewijs dan wel een deelauto verklaring, berijdersverklaring van de leasemaatschappij of een verklaring van de vereniging deelauto’s aanleveren.

Ik ben in het bezit van een deelauto. Hoe vraag ik een bewonersvergunning aan?

  • U selecteert op tilburg.parkeer.nl de optie ‘Parkeerproduct Aanvragen’;
  • Vervolgens klikt u op ‘Bewoners’ en logt u in met uw gebruikersnaam (e-mailadres of DigiD) en wachtwoord;
  • U selecteert bewonersvergunning en klikt op de button ‘Aanvragen’;
  • U kiest de zone waar u woont, geeft een kenteken en ingangsdatum op en klikt rechtsonder op de button ‘Volgende’;
  • U upload twee documenten: het kentekenbewijs van de eigenaar van de auto en een deelauto verklaring of verklaring van de vereniging deelauto’s;
  • Vervolgens controleert u de gegevens van uw aanvraag en vinkt u het vakje ‘Akkoord aanvraag’ aan en klikt rechtsonder op de button ‘Toevoegen aan winkelwagen’;
  • In de laatste stap selecteert u een betaalmethode (iDEAL of factuur) en voert de betaling uit. Uw vergunningsaanvraag is ingediend.

De incasso is mislukt. Blijft de machtiging voor automatische incasso geldig?

Is de incasso mislukt? Dat kan gebeuren. De automatische incasso voor de toekomstige parkeerproducten loopt gewoon door. Wel moet u het bedrag dat wij niet hebben kunnen afschrijven nog aan ons betalen. Wij sturen u automatisch een e-mail met onze betaalgegevens en de vraag om het bedrag voor 1 keer zelf naar ons over te maken. Lukt dit niet? Neem dan contact op met Parkeerservice Tilburg.

Hoe kan ik mijn betaalbewijs insturen?

Heel soms wordt er onterecht een parkeerbon uitgeschreven. Stuur dan binnen 5 dagen uw betaalbewijs (afschrift, kwitantie of screenprint uit parkeerapp) naar ons door het te uploaden op tilburg.parkeer.nl. U doet dit als volgt:
  • Allereerst selecteert u de gemeente waar de parkeerbon is uitgeschreven;
  • Vervolgens kiest u:
    • Ik had een kaartje;
    • Ik was aangemeld op de app;
    • Ik heb een vergunning;
  • U vult het aanslagnummer, kenteken en e-mailadres in en uploadt uw betaalbewijs;
  • Vervolgens klikt u op de button ‘Verstuur’, uw betaalbewijs is nu succesvol ingestuurd.

Binnen hoeveel dagen moet ik mijn betaalbewijs insturen?

Vanaf het moment dat de parkeerbon is uitgeschreven heeft u 5 dagen de tijd om uw betaalbewijs digitaal in te sturen.

Er wordt gevraagd naar een aanslagnummer. Waar staat dit?

Het aanslagnummer staat bovenaan de parkeerbon. Dit is een 12-of 14-cijferig nummer. De eerste zes cijfers van deze code geven de datum aan, de volgende vier cijfers geven het tijdstip weer waarop de parkeerbon is uitgeschreven.

Ik heb een betaalbewijs geüpload. Moet ik alsnog de parkeerbon betalen?

Wanneer u binnen 5 dagen na het uitschrijven van de parkeerbon uw betaalbewijs instuurt, wordt de parkeerbon ingetrokken. U ontvangt de parkeerbon nog wel per post, maar hoeft deze niet meer te betalen.

Ik heb mijn betaalbewijs niet op tijd ingestuurd. Wat nu?

Als de termijn van 5 dagen is verstreken kunt u geen betaalbewijs meer uploaden. Wij adviseren u om de parkeerbon te betalen en bezwaar in te dienen. Zodra uw bezwaar wordt toegekend (omdat u in het bezit bent van een geldig betaalbewijs), betalen wij het bedrag zo spoedig mogelijk aan u terug.

Kan ik het betaalbewijs in iedere bestandsvorm aanleveren?

Ja, u kunt ieder bestandstype als betaalbewijs uploaden.

Waarvoor kan ik allemaal terecht bij het Digitaal Parkeerloket?

U kunt voor de volgende zaken terecht bij het Digitaal Parkeerloket:
  • Aanvragen, verlengen of opzeggen van een parkeervergunning (voor bewoners, bedrijven en hulpverleners);
  • Aanvragen of opzeggen van een bezoekersregeling;
  • Aanvragen of opzeggen van een abonnement parkeergarage;
  • Betalen van een parkeerbon;
  • Indienen van bezwaar;
  • Uploaden van een parkeerbewijs.

Kan ik nog bij de parkeerbalie terecht?

Ja, u bent nog steeds op afspraak welkom bij de parkeerbalie. Voor het Digitaal Parkeerloket is geen afspraak nodig. U kunt online 24/7 terecht om een aanvraag in te dienen.

Kan ik ondersteuning krijgen bij de aanvraag?

Heeft u moeite met het online indienen van een aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met ons Klant Contact Centrum. Onze medewerkers kunnen u telefonisch ondersteunen bij het indienen van een aanvraag. Hiervoor kunt u bellen met het Klant Contact Centrum op 088 126 14 09.

Moet ik mij registreren om een parkeerproduct te kunnen aanvragen of een parkeerbon te betalen?

Om een parkeerproduct aan te vragen, zoals een parkeervergunning, moet u zich registreren. Dit doet u door eenmalig een account aan te maken middels DigiD of een gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen.
Voor het uploaden van een betaalbewijs, het indienen van bezwaar of het betalen van een parkeerbon hoeft u zich niet te registeren.

Hoe kan ik inloggen op het Digitaal Parkeerloket?

U kunt op twee manieren inloggen. Met uw DigiD inlogcode en wachtwoord of met een gebruikersnaam (e-mail) en zelf gekozen wachtwoord.

Ik heb geen DigiD. Is dit een probleem?

Nee, u kunt ook zonder DigiD inloggen, met een gebruikersnaam (e-mail) en zelf gekozen wachtwoord.

Welke gebieden zijn betaald parkeren zones?

In dit overzicht staan alle zones voor betaald parkeren. Het parkeertarief is afhankelijk van de locatie. U kunt betalen bij de parkeerautomaat met uw pinpas of creditcard. Of u gebruikt een parkeerapp op uw telefoon.

Moet ik een parkeerticket achter mijn autoruit leggen?

Nee, dit is niet meer nodig. In de gemeente Tilburg is kentekenparkeren ingevoerd. Hierdoor is een bonnetje achter de voorruit overbodig. U hoeft dus niet meer terug te lopen om het ticket achter de ruit te plaatsen.

Kan ik nog met contant geld betalen?

Parkeren met contant geld kan uitsluitend nog in parkeergarages. Op straat kunt u alleen met een pinpas of creditcard bij een parkeerautomaat betalen. Of u gebruikt een parkeerapp op uw telefoon

Welke betaalmiddelen accepteert de parkeerautomaat?

U kunt bij de parkeerautomaat betalen met uw pinpas, mastercard, visa of vpay.

Ik rijd in een elektrische auto. Waar kan ik opladen en is dit gratis?

De website oplaadpalen.nl kunt u raadplegen voor een overzicht voor alle oplaadpunten. Opladen in een gebied voor betaald parkeren of in een parkeergarage is niet gratis.

Ik beschik over een gehandicaptenparkeerkaart. Kan ik nu overal parkeren?

U mag uitsluitend op algemene invalidenparkeerplaatsen parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart. De gehandicaptenparkeerkaart moet goed zichtbaar zijn.
U moet zich houden aan de regels die gelden waar u parkeert. In Tilburg kunt u parkeren:
  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op straat (gratis)
  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in een betaald parkeren zone (gratis)
  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen met een tijdslimiet (op straat of betaald parkeren zone), parkeerschijf verplicht
  • op een normaal vak voor betaald parkeren (u moet betalen)
  • in een gebied met een parkeerverbod waar u maximaal 3 uur mag staan (mits niet hinderlijk), parkeerschijf verplicht.

Ik heb een parkeerbon ontvangen. Hoe kan ik deze betalen?

U kunt de parkeerbon op de volgende wijze betalen:
  • Klik op de button ‘parkeerbon betalen’ op tilburg.parkeer.nl;
  • Vervolgens voert u het kenteken en e-mailadres in;
  • U krijgt de parkeerbon te zien en controleert of de gegevens juist zijn;
  • U geeft uw e-mailadres op, hier wordt een betaalbevestiging naar toe gestuurd;
  • U selecteert de betaaloptie van uw voorkeur en betaalt.

Ik heb een parkeerbon ontvangen, terwijl ik wel heb betaald. Wat nu?

Heel soms wordt er onterecht een parkeerbon uitgeschreven. Stuur dan uw betaalbewijs (afschrift, screenprint uit parkeerapp) naar ons door het te uploaden op tilburg.parkeer.nl. U doet dit als volgt:'
  • Allereerst selecteert u de juiste gemeente;
  • U kiest:
    • Ik had een kaartje;
    • Ik was aangemeld op de app;
    • Ik heb een vergunning;
  • Vervolgens vult u uw aanslagnummer, kenteken, e-mailadres in en uploadt het betaalbewijs. Desgewenst geeft u nog een toelichting en klikt rechtsonder op de button ‘verstuur’. Uw betaalbewijs is succesvol verstuurd.

Ik heb een parkeerbon ontvangen, en wil graag bezwaar indienen. Hoe doe ik dit?

U kunt op de volgende wijze bezwaar indienen:
  • U klikt op tilburg.parkeer.nl op de button ‘bezwaar indienen’;
  • Vervolgens zoekt u de parkeerbon op door datum, tijdstip en kenteken op te geven;
  • U controleert alle gegevens op de parkeerbon en klikt rechtsonder op de button ‘Bezwaar maken’;
  • Daarna geeft u een reden op waarom uw bezwaar wilt maken en klikt u op de button ‘Verder’;
  • In het volgende scherm vult u uw persoonsgegevens in en uw e-mailadres. Op dit e-mailadres ontvangt u een bevestiging met link;
  • U klikt op de link in de e-mail en volgt de aanwijzingen op;
  • U komt via de link op een webpagina waar u eventuele bewijsstukken kunt uploaden. Daarna klikt u op ‘Verder’. Uw bezwaar is nu ingediend.
Wij streven ernaar om uw bezwaarschrift zo spoedig mogelijk te behandelen. U ontvangt uiterlijk binnen 6 weken een reactie.

Op de parkeerbon staat naheffing? Wat betekent dit?

Naheffing is de juridische term voor een parkeerboete. U heeft geen of te weinig parkeergeld (parkeerbelasting) betaald. Deze belasting heffen wij alsnog met een naheffing (parkeerbon). Wij verplichten u alsnog het verschuldigde bedrag inclusief administratiekosten te betalen.

Ik woon in het centrum. Kan ik mijn bezoek tegen een lager tarief laten parkeren?

Ja, de gemeente biedt u de mogelijkheid om uw bezoek tegen een gereduceerd tarief te laten parkeren. Daarvoor moet u een bezoekersregeling aanvragen. Na de aanvraag kunt u de zogenaamde ‘BezoekersApp‘ gebruiken om uw bezoek voor slechts €0,27 per uur te laten parkeren in de binnenstad van Tilburg.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een bezoekersregeling?

U moet ingeschreven staan op een adres dat valt binnen het gebied voor betaald parkeren. Bekijk hier de gebieden waarvoor u een bezoekersregeling kunt aanvragen. Er kan per adres slechts 1 bezoekersregeling worden aangevraagd.

Hoe vraag ik een bezoekersregeling aan?

Via het Digitaal Parkeerloket kunt u een digitale bezoekersregeling aanvragen. U heeft voor de aanvraag uw BSN of DigiD nodig. Houd deze bij de hand. Na het registreren, ontvangt u de inloggegevens per e-mail.
Bij de registratie moet u minimaal €5,50 parkeertegoed opwaarderen. Uw tegoed blijft onbeperkt geldig.

Hoe werkt de BezoekersApp?

Uw bezoek kunt u via uw tablet, telefoon of computer eenvoudig aanmelden via bezoek.parkeer.nl, oftewel de BezoekersApp. Gebruikt u de BezoekersApp voor het eerst? Raadpleeg dan onze ‘Gebruikershandleiding BezoekersApp’.

Via welke website kan ik mijn bezoek aanmelden?

Ga naar bezoek.parkeer.nl om met uw inloggegevens uw bezoek aan te melden. De BezoekersApp is een html5-website en daardoor eenvoudig te gebruiken met uw computer, tablet of smartphone. Het downloaden van een speciale app is niet nodig. Tip! Sla de website bezoek.parkeer.nl op in uw favorieten.

Wat zijn de kosten van de BezoekersApp?

Uw bezoek parkeert voor € 0,27 per uur, waarbij u betaalt per minuut. Vanaf 18.00 tot einde werkingstijd betaalt uw bezoek maximaal €0,55 voor de hele avond. Per kwartaal kunt u maximaal €22,- aan tegoed verbruiken. Komt u boven de limiet van €22,- per kwartaal? Dan kunt u totdat het nieuwe kwartaal in gaat geen gebruik maken van de BezoekersApp. Voor mantelzorgers gelden er speciale regels, zij kunnen uitbreiding van het limiet aanvragen.

Blijft het tegoed in de BezoekersApp onbeperkt geldig?

Het door u aangekochte tegoed blijft geldig en verloopt niet.

Hoe kan ik mijn bezoekersregeling opzeggen?

U kunt via het Digitaal Parkeerloket uw bezoekersregeling opzeggen.

Ik heb nog een tegoed staan in mijn BezoekersApp, maar deze wil ik opzeggen. Kan ik dit terugvragen?

Ja, zodra u uw digitale bezoekersregeling via het Digitaal Parkeerloket heeft opgezegd, kunt het tegoed opvragen. Dit kan door na beëindiging nog eenmalig in te loggen op bezoek.parkeer.nl

Ik ga verhuizen. Heeft dit gevolgen voor mijn bezoekersregeling?

Ja, want uw regeling is gekoppeld aan de zone waar u woont. Verhuist u naar een andere zone (klik hier voor een kaartje met alle parkeerzones)? Stuur dan alstublieft een e-mail naar parkeerservicetilburg@p1.nl met uw oude en nieuwe adresgegevens.

Er wordt digitaal gehandhaafd met een scanauto. Hoe werkt dit?

Wie parkeert in een gebied waar het betaald parkeren geldt, voert het kenteken in bij de automaat of via een parkeer-app. De automaat of de app verstuurt het kenteken naar het Nationaal Parkeer Register (NPR). Dit landelijk register slaat het kenteken versleuteld op. De scanauto rijdt rond, scant de kentekens van de geparkeerde auto's en stuurt deze ook naar het register. Als blijkt dat het parkeergeld is betaald wordt de scan binnen 24 uur verwijderd. Als blijkt dat er geen of onvoldoende parkeergeld is betaald, volgt een nacontrole. Pas na deze tweede check wordt een parkeerbon per post opgestuurd. Deze gegevens worden na 13 weken verwijderd.

In welke parkeergarages kan ik in Tilburg parkeren?

Op de website www.p1.nl/parkeren/tilburg staat een overzicht van alle parkeergarages in Tilburg. Op deze website kunt u tevens informatie vinden over de parkeertarieven, openingstijden en het aantal plaatsen per parkeergarages.